انتخاب جرثقیل زنجیری مناسب

جرثقیل زنجیری دستی و برقی برای شکل های مختلف باربرداری استفاده می شوند. انتخاب جرثقیل زنجیری مناسب برای کاربردهای متفاوت می تواند یک کار گیج کننده باشد. ما لیست زیر را برای کمک به پاسخ این سوال که، “چگونه می توانم یک جرثقیل زنجیری انتخاب کنم “، و یا “چه نوع جرثقیل زنجیری نیاز دارم؟” آماده کرده ایم.

 

ظرفیت:

اولین موردی که باید مد نظر قرار گرفته شود وزن جسمی است که میخواهیم آن را بلند کنیم. زمانی که ما وزن را بدست آوردیم آن را به نزدیکترین تناژ بین تناژهای ۱/۴ تن، ۱/۲ تن، یا ۱ تن گرد می کنیم؛ اگر بار مورد نظر بیش از ۳ تن وزن (۶۰۰۰ پوند) داشته باشد، برای اطمینان از یک انتخاب بی خطر و عملکرد مناسب جرثقیل ممکن است مجبور شوید یک جرثقیل زنجیری ۴ تن انتخاب کنید.

بلند کردن:

در مرحلۀ بعد ما نیازمند دانستن مقدار مسافتی هستیم که بار باید برداشته شود. برای تعیین این مورد شما نیاز به دانستن دو مورد مهم دارید. اولین مورد جایی است که جرثقیل بر روی آن آویزان شده است؛ و مورد دوم جاییست که بار مورد نظر به جرثقیل متصل می شود. پیدا کردن مقدار مسافت به سادگی با تفریق محل استقرار بار از محل آویزان شدن جرثقیل به دست می آید. به عنوان مثال، اگر مورد نظر شما در کف کارخانه واقع شده است، و تیرچه ای که جرثقیل های زنجیره ای بر روی آن نشسته است در ارتفاع ۲۲ فوت قرار داشته باشد، در نتیجه شما به حداقل ۲۲ فوت زنجیر حمال برای جرثقیل نیاز دارید. اگر به اندازه گیری خود اطمینان ندارید، همیشه اضافه کردن چند فوت به اندازۀ زنجیر باعث افزایش امنیت می شود. زنجیر می بایست به انتهای زنجیر موجود اضافه شود. به عنوان مثال، شما ۲۳ فوت باربرداری نیاز داشه باشید، سفارش یک زنجیر کاملا جدید می تواند صدها دلار هزینه برای شما هزینه داشته باشد. اگر شما قبل از سفارش جرثقیل زنجیری ۱ فوت به ارتفاع خود اضافه کنید، کل هزینۀ شما ممکن است ۲۰ دلار شود. بنابریان از این اشتباه پرهزینه به راحتی می توان اجتناب کرد.

سرعت:

مرحلۀ بعدی تعیین سرعتی مورد نیاز برای جابجایی بار است. این موضوع می تواند یک تصمیم دشوار برای کسی باشد که تجربۀ زیادی در جابجایی اجسام با جرثقیل ندارد، و ممکن است بهتر باشد که این تصمیم به یک فرد خبره واگذار شود.

سرعت باربرداری به عوامل زیادی بستگی دارد. مهمترین عامل ایمنی است. برخی از عواملی که باید شناخته شده باشد تا با خیال راحت بتوانید با سرعت خوب جسمی را جابجا کنید به شرح زیر است: جسم مورد نظر چیست؟ است آیا جسم شکننده است؟ آیا اگر به سرعت از زمین برداشته شود می شکند؟ محیط اطراف بار چیست؟ است آیا فضای کافی در اطراف بار وجود دارد که جرثقیل با خیال راحت در سرعت مورد نظر کار کند؟ باز هم عنوان می کنیم که، معمولا بهترین پاسخ به این سوالات توسط یک حرفه ای انجام می گیرد.

قدرت ورودی

مورد بعدی که باید تعیین شود منبع قدرت است. اگر شما می خواهید جهت مصارف خانگی و یا کارهای معمولی و سبک (که معمولاً نیازمند ولتاژی بین ۱۱۵ تا ۲۳۰ ولت هستند) از جرثقیل استفاده کنید، نیاز به یک جرثقیل با قدرت تک فاز دارید. کارخانه های بزرگتر و کارگاه های صنعتی معمولاً از برق سه فاز استفاده می کنند. ولتاژ سه فاز دارای بازه ای بین ( ۲۰۸، ۲۳۰، ۴۶۰، و ۵۷۵ ولت هستند). اگر شما این اطلاعات را ندارید، باید به شرکت تامین برق خود مراجعه کنید؛ انتخاب ولتاژ اشتباه می تواند فورا جرثقیل جدید شما را بسوزاند. شما صدها هزار تومان هزینه کرده اید بدون اینکه حتی یک بار از آن استفاده کنید.

طول کابل های کنترل

طول کابل کنترل، مسافت بین جرثقیل تا جایی است که می خواهید کنترل دستی آویزان باشد. استاندارد طول آن برابر با ۴ فوت کمتر از طول میزان باربرداری است. به عنوان مثال، اگر شما نیاز دارید ۲۲ فوت بار را بالا بکشید، میزان استاندارد طول کابل ۱۸ فوت زیر جرثقیل زنجیری، یا ۴ فوت بالاتر از کف زمین خواهد بود.

گاهی اوقات امکان دارد که کابل کنترل نیاز به یک طول خاص داشته باشد، و نه استاندارد ۴ فوت کمتر از طول باربرداری. برای مثال، در برخی از کاربردها نیاز است که جرثقیل زنجیری یک جسم را از روی سطح زمین به داخل یک گودال انتقال دهد. در این شرایط ۳۵ فوت باربرداری وجود دارد. اما جایی که جرثقیل آویزان است ۲۲ فوت بالاتر از کف زمین است. اگر ما طبق استاندارد عمل کنیم، طول کابل کنترل ۳۱ فوت زیر جرثقیل خواهد بود، اما این بدان معناست که اپراتور ۲۲ فوت زیر جرثقیل زنجیری ایستاده است و ۹ فوت زیر کف زمین! این یک خطر ایمنی جدی است. در این مثال، طول کابل دیگر از استاندارد پیروی نمی کند و ما در این مورد خاص به ۱۸ فوت کابل نیاز داریم. بنابراین کنترل دستی ۴ فوت بالاتر از کف زمین قرار می گیرد.

نوع قرارگیری جرثقیل

در این قسمت ما چگونگی تعلیق جرثقیل را تشریح می کنیم. دو گزینه مشترک برای نصب یا آویزان کردن جرثقیل زنجیری عبارتند از قلاب و تیرچه.

جرثقیل هایی که با استفاده از قلاب آویزان می شوند دارای یک قلاب متصل به بالای بدنه هستند. دو نوع رایج از قلاب های موجود عبارتند از، قلاب ثابت و قلاب گردان وجود دارد. قلاب ثابت همانگونه که از اسم آن پیداست، حرکت نمی کند و در نتیجه جرثقیل زنجیری نمی تواند ۳۶۰ درجه بر روی ترولی بچرخد. اما قلاب گردان به جرثقیل اجازه می دهد، اجازه می دهد در تا حین کار در جهت حرکت عقربه های ساعت و یا برعکس بچرخد.

گزینه بعدی نصب با استفاده از تیرچه است. نصب با استفاده از تیرچه تقریبا در همۀ جرثقیل های زنجیری قابل اجرا است، و به خصوص زمانی مفید است که سقف محدودی برای نصب و راه اندازی جرثقیل وجود دارد. نصب با استفاده از تیرچه نیازی به قلابی (که در بالا بحث شد) ندارد ، و باعث می شود تنها با چند پیچ و مهره جرثقیل بر روی ترولی قابل سوار شدن باشد.

انواع ترولی

چند گزینه مختلف در هنگام انتخاب یک ترولی وجود دارد، اما اجازه بدهید ابتدا ترولی را تعریف کنیم. ترولی وسیله ای است که بر روی تیرچه جابجا شده و جرثقیل را حرکت می دهد. ۳ نوع ترولی رایج وجود دارد:

ترولی ساده: ترولی ساده، ساده ترین شکل ترولی موجود است. همانطور که در بالا مورد بحث قرار گرفت، جرثقیل با استفاده از یک قلاب یا تیرچه به این ترولی متصل می شود. یک ترولی ساده بوسیلۀ اپراتور جرثقیل زنجیری را در امتداد تیرچه ها حرکت می دهد. اپراتور با یک اتصال به قلاب یا بار مورد نظر، میتواند بار مورد نظر را در جهت دلخواه و در راستای تیرچه حرکت دهد.

ترولی دستی زنجیری: با استفاده از این گزینه، اپراتور جرثقیل، زنجیر متصل به ترولی را می کشد، و ترولی به جای استفاده از نیروی انسانی برای حرکت ترولی از چرخ دنده های خود برای چرخش چرخ های ترولی در امتداد تیرچه استفاده می کند. به هنگام سفارش یک ترولی زنجیری، باید اندازۀ زنجیر مورد نیاز مشخص شود. استاندارد اندازۀ زنجیر ۴ فوت کمتر از اندازۀ کل عملیات باربرداری است. درست همانند استاندارد کابل کنترل جرثقیل.

ترولی ماشینی: این گزینه دقیقا همان چیزی است که از اسمش پیداست. به جای عقب و جلو کشیدن دستی، یا کشیدن زنجیر به صورت دستی، این ترولی دارای یک موتور متصل به کنارۀ چرخ ترولی است. ترولی ماشینی دارای کابل کنترل مخصوص به خود است که به صورت آویزان نزدیک جرثقیل است. سرعت ترولی باید هنگام سفارش مشخص شود. استانداردهای صنعتی عبارتند از ۳۵  فوت در دقیقه و ۷۵ فوت در دقیقه؛ اما برای بارهای شکننده، و یا حساس که به ظرافت بیشتری نیاز است، باید با دقت بیشتری عملیات را انجام داد. برای تعیین سرعت امن برای ترولی از یک حرفه ای کمک بخواهید.

درباره نیرو پل سازه

شرکت فنی مهندسی نیرو پل سازه در سال 1370 با هدف مشارکت در آبادانی و پیشرفت صنعت کشور آغاز به فعالیت نموده است و اکنون پس از گذشت 3 دهه آماده ارائه خدمات در ابعاد وسیعتر به مشتریان می‌باشد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *